lauantai 29. joulukuuta 2012

Se kuuluisa ryppy rakkaudessa

Huoh. Tapellaan jatkuvasti, mistä seuraa aina tunne kuin keuhkojen päällä olisi paritonninen kivi. Jokin minussa on muuttunut. En enää välitä tippaakaan, mitä tuo minusta ajattelee. En enää yritä sensuroida temperamenttiani, masennustani tai mitä suustani päästän. Sanon suoraan, kun vituttaa. Matkin toisen ääntä rasittavana kimityksenä. Sanon sitä idiootiksi. En ole tainut käyttäytyä niin kenenkään muun paitsi äidin seurassa teininä. Minua ei kiinnosta enää mikään tai kukaan. Ihan sama, että tämä suhde kariutuu. Ihan sama, mitä tässä tulee tapahtumaan, sillä vaikka tässä suhteessa menisikin hyvin, olisi minulla silti paha olla.

Unettomuus ja väsymys vaivaa taas. Olen työpaikalla töykeä ja mahdollisimman hapan töykeille ja happamille asiakkaille siinä toivossa, että ne valittaisivat ja saisin potkut. Minullehan tehtiin jo työkkärin puolelta selväksi, ettei mitään tukia tipu, ellen sitten niitä potkuja saa.

Olen yrittänyt ottaa päikkäreitä yhdeltä saakka, mutta kaikilla muilla tässä taloudessa tuntuu olevan jotain sitä vastaan. Olin juuri nukahtanut, kun heräsin vierestäni kantautuvaan pahaenteiseen rapsutukseen. Kissaperkele oli vääntänyt paskat viereeni sänkyyn. Oli siinäkin mukava herätys, kun siivosin sotkua oksennus suussa. En tiedä vituttiko sitä, että ei saanut huomiota vai oliko vessan ovi jäänyt kiinni, mutta vituttaa kyllä jos tämä tulee tavaksi.

Toisen kerran onnistuin nukahtamaan sohvalle, kun tuo sitten päättikin herättää minut ripustamaan kissanpaskaisia lakanoita, kun ei muka itse voi tehdä mitään. Luulin pääseväni jo takaisin nukkumaan, mutta sitten olikin vuorossa jokin munaton siivousrumba, joka koostuu minun komentelemisestani, että nyt tällä sekunilla pitää laittaa koneet käyntiin ja kerätä kaikki mahdollinen irtotavara ja pinota ne tiukkapipoisesti kaappiin, vaikka niitä kohta tarvitsisikin. Siispä riideltiin taas ja se ei millään tajunnut, miksi minua vitutti, että taas piti herättää minut jonkin oman uusavuttomuuden ja laiskuuden takia. Vituttaa myös, että ostin meille herkkuja, mutta eivät ne sitä kiinnosta. Valitti vain, kun suklaakroisanttipussi oli ruokapöydälle odottamassa (=tiellä). Eipä siitä välitetä, kun teen jotain kivaa, mutta kaikesta muusta ollaankin mussuttamassa. Aina se puhuu minulle kuin tyhmälle, jollen heti osaa tai ymmärrä jotain sen monimutkaisia selityksiä. Kaikki aina suhtautuvat minuun kuin tyhmään. Ehkä minä sitten olenkin tyhmä.

Viimeiset kuukaudet olen toivonut joka päivä, etten olisi koskaan syntynyt. Enhän minä edes halunnut tätä elämää. On epäreilua, että joku minut tänne silti päätti väkisin saattaa. Äidinhän oli pakko saada lapsi, vaikka kasvattajaksi täysin sopimaton olikin ja vieläpä miehen kanssa, joka ei alkuunkaan mitään lasta halunnut. Vaikka olenkin kaukana niin joka ilta jaksetaan piinata puhelinsoitolla, joka käsittelee sitä, miten minulla ei oikeasti ole paha olo, miten minusta ei koskaan tule mitään ja miten huono ihminen olen, kun en saanut edes perunalaatikkoa syötyä ennen kuin se vanheni. Sekin jo auttaisi, jos joku edes uskoisi, että minulla on paha olo, kun siitä kerron. Olen niin voimaton ja kaikki on mennyt totaalisen pilalle. Haluan vain kuolla.

5 kommenttia:

  1. No öhhöh, äitien kanssa on vain tuollaista, heitä se perunalaatikko ajatuksistasi. Terveisin nimimerkki "kohta viiskymppinen, mutta yhä itkee äidin kommentteja".

    VastaaPoista
  2. Hei vaan!

    Minusta vaikuttaa hiukan siltä, ettei mahd. masennuslääkityksesi - olettaen siis, että sinulla sellainen on - ei ole tällä hetkellä oikein riittävä. En ole psykologian tahi psykiatrian ammattilainen, en edes kys. alojen päätoiminen opiskelija, mutta tunnistan tekstistäsi itseäni vakavan masennusjakson aikana vaivanneen yleisen kiinnostuksenpuutteen, toivottomuuden ja välinpitämättömyyden tulevaisuuden suhteen. Ei minusta ole ihmekään, että tahtoisit kuolla, jos/kun mikään elämässäsi ei tällä hetkellä tuota sinulle iloa, nautintoa tai onnistumisen kokemuksia. Terve sairaudentunnehan on nimenlmaan ensimmäinen askel kohti parempaa. Sinuna keräisinkin voimani ja hakeutuisin pikaisesti lekurille lääkityksen rukkausta varten. Vaikka nyt ei tunnukaan siltä, better days are yet to come - tämä on lupaus. Parempaa uutta vuotta sinulle!

    ~ Satu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ei ole lääkitystä, sillä en ole hakeutunut avun piiriin teini-iän jälkeen, koska luulin (ja minun luultiin) pärjäävän. Olen myös aika vahvasti sitä mieltä, että yksin lääkitys ei oloani paranna, sillä ongelmani johtuvat niin monista asioista ja ovat myös paljon syvemmällä. Olenkin aina toivonut, että ne lääkärit auttaisivat minua löytämään ratkaisut, eivätkä vain turruttaisi lääkkeillä sietämään nykytilannetta. Toki lääkkeistä löytyy helpotustakin, mutta ne eivät mielestäni yksin riitä parannuskeinoksi tähän.

      Poista
  3. Hei,

    olet varmasti oikeassa siinä, ettei mikään mielialalääkitys yksin ole patenttiratkaisu tilanteeseesi, joka - niin kuin totesitkin - on kuitenkin kehittynyt pitkän ajan kuluessa. Itsekin vastustin todella pitkään masennuslääkityksen aloittamista, sillä uskoin viimeiseen saakka pystyväni nousemaan omin jaloin siitä pimeästä kuopasta, jonka olin itselleni kaivanut. Lopulta olin kuitenkin niin väsynyt, lannistunut ja luopunut viimeisestäkin toivon rippeestä, että olin vihdoin valmis käyttämään kaikki oljenkorret - myös visusti välttelemäni masennuslääkityksen. Minulle tosin tarjottiin lääkityksen oheen myös satunnaista keskusteluapua, mutta koen silti, että lääkitys oli merkittävin tekijä toipumisessani. Sain eräänlaiset kemialliset kainalosauvat, joiden turvin vasta jaksoin ryhtyä käsittelemään masennukseni taustalla olleita asioita. Omalla kohdallani lääkitys olikin se ratkaiseva tekijä, joka antoi juuri sen verran voimia, luottamusta ja uskoa tulevaan, että jaksoin taistella itseni takaisin elämään.

    Olisiko sinun mahdollista saada keskusteluapua ja/tai edes ammattilaisen arvio tilanteestasi esim. työterveytesi kautta? Beckin masennustesti on yksi sellainen diagnostinen työkalu, jota lääkärit monasti suosivat määrittäessään asiakkaan mahd. masentuneisuuden astetta. Jos kys. testi ei ole sinulle vielä tuttu, voit vilkaista sitä täällä: http://xestia.net/testit/bdi.php

    Nöyrimmät pahoitteluni, jos/kun kuulostan siltä, että minulla olisi jokin todellinen käsitys tilanteestasi, siihen johtaneista syistä tai ylipäätään siitä, mitä käyt tällä hetkellä lävitse. Näin ei tietenkään ole asian laita, enkä tahdo millään muotoa väittää, että tietäisin, miten sinun pitäisi toimia. Anonyymin suusta tämä kuulostaa varmasti vähintäänkin kornilta, mutta samaistun niin voimakkaasti kirjoituksiisi, että ne herättävät minussa lapsekkaan auttamisen halun. Toivon vilpittömästi sinulle kaikkea hyvää ja ennen kaikkea hiukan valoisampaa tulevaisuutta.

    ~ Satu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun uskaltaudun (toivon mukaan) takaisin hoidon piiriin, aloitan varmaan lääkityksen. Luultavasti sitä minulle ensimmäisenä ehdotetaankin. Pelottaa vain mahdolliset sivuvaikutukset kuten painon nousu (joo, olen turhamainen) ja se, että yleensä ekojen käyttöviikkojen aikana ahdistus ja masennus pahenevat. Tässä tuntuu siltä, että tämän syvemmälle ei mieliala voi vajota, joten en tajua, miten pärjäisin vetämättä itseäni kiikkuun, mikäli tämä olotila vielä pahenisi.

      Beck on tullut tutuksi ajoilta, jolloin sain hoitoa. Olen tehnyt sen itsekin jälkeenpäin välillä ja sellaiset yli 40 pistettähän siitä nykyään rapisee. Valitettavasti olen sellaisessa paskaduunissa, että sen kautta tuskin edes psyykkistä apua voi hakea (ainakaan ilman, että koko duunipaikka siitä saa tietää...). Yritänkin tässä kerätä rohkeutta siihen, että itse sitä apua uskaltaisin hakea, mikä on yllättävän vaikeaa, sillä pelkään, ettei minua oteta vakavasti.

      Kiitos kommentistasi. En suinkaan pidä yritystäsi auttaa mitenkään negatiivisena tai ymmärtämättömänä. Hienoa kuulla, että olet löytänyt apua taistella masennusta vastaan.

      Poista